Yönetim Nedir ?
Bu
çalışma , asli konusu Japon ve batı (Amerikan) yönetim sistemlerinin
karşılaştırılması olan ve oluşumu aşamasında röportaj, yazılı ve görsel
iletişim araçlarından bilgi sorgulama yöntemleri sayesinde elde edilen
veriler kullanılan bir inceleme çalışmasıdır.
Bu araştırmanın ortaya
koyduğu sonuçlar Japon veya batı yönetim sistemleri yaklaşımlarının
herhangi birinin diğeri üzerine üstünlüğü ya da ideale daha yakın olması
açısından değerlendirilmemiş karşılaştırma amacına sadık kalınarak bu
iki yaklaşımın yönetim ve yönetime ait çeşitli kavramlara bakış
açısındaki farklar ve bu farkların neden ve sonuçları üzerinde
durulmuştur.
Yukarıda bahsedilen bu farklılaşmanın ayrıntılarına geçmeden önce
konunun temeli olan ve değişik yönlerden algılanan yönetim kavramının ve
ana hatlarıyla fonksiyonlarının bir tanımını yapmak ve bu kavramın
günümüzde ki Japon yönetim yaklaşımını da içeren çağdaş yönetim
yaklaşımlarına gelene kadar hangi süreçlerden geçtiğini belirtmek
gerekli olacaktır.
YÖNETİM NEDİR?
Yönetim uygarlık tarihi boyunca örgütlenmiş toplumların ilgi duydukları
bir kavram olmuştur. Yönetim günümüzde de önemini koruyan bir kavram
olarak değerlendirilmektedir.
İnsanlar türlü nedenlerden ötürü amaçlarına ulaşabilmek için başkaları
ile işbirliği yapmayı ve tek başlarına ulaşamadıkları amaçlarına bu
işbirliği sayesinde ulaşmayı zorunlu görürler.
Ekonomik mal ya da hizmet üreten işletmeler ilerlemiş ve örgütlenmiş bir
yönetim sisteminin sonucu olarak oluşmaktadır. Başarı sağlanan temel
işlerin tümünün temelinde örgütlenmiş çalışmaların yattığı görülür ve bu
çalışmalara toplumumuzun her kesiminde rastlanır. Yaşamın farklı
alanlarında sürdürülen çalışmaların istenilen amaçlara en iyi bir
şekilde yöneltilebilmesi için insanın karşısına ‘Yönetim’ kavramı
çıkmaktadır.
İşletmeler teknolojik ilerlemelere paralel olarak sürekli gelişme içinde
olduklarından , çalışmalarını çeşitli öğeler etkileyebilmektedir. Bu
çalışmaları örgütlemek ve bu öğelerden en az düzeyde etkilenmelerini
sağlayacak olan sistem yönetim olarak adlandırılır.
Yönetim , ortak bir amacı gerçekleştirmek için bireysel ve grupsal
çalışmaların eşgüdümlenmesi olarak tanımlanırken bir başka tanıma göre
diğer kişilerin faaliyetleri aracılığıyla işlerin yapılması olarak
gösterilmektedir.
Yönetim ‘Belli bir amacın gerçekleştirilebilmesi için , işletme
faaliyetlerinin planlanması , örgütlenmesi , yönlendirilmesi ,
eşgüdümlenmesi ve kontrol edilmesi’ biçiminde özetlenebilir. Bir yönetim
olayından söz edilebilmesi için gerekli olan özelliklerde şöyle
sıralanabilir:
1) Her şeyden önce yönetimden söz edilebilmesi için insanların varlığı gereklidir.
2)Bu insanların işbirliğinin sağlanması gereklidir.
3)Sağlanan işbirliğinin belirli bir amaca yöneltilmesi gereklidir.
İşletmenin büyümesi , işbölümünün artması , her biri ayrı bir uzmanlık
konusu olan çeşitli faaliyetlerin ortaya çıkması sonucunda hem işletme
sahipleriyle yöneticileri birbirinden ayrılmaya başlamış hem de yönetim
işlevi işletmedeki alım , satım , üretim işlevleri yanında olağan üstü
bir önem kazanmıştır.
Yönetim kavramı ile birlikte yönetici kavramı ortaya çıkmaktadır.
Yönetici karı ve riski başkasının olmak üzere mal veya hizmet üretmek
için üretim öğelerinin alımını yapan veya yaptıran bunları belli
gereksinimleri doyurma amacına yönlendiren , işletmeyi girişimci adına
çalıştırmak sorumluluğu bulunan kimsedir.
Yöneticiyi girişimciden ayıran fark çalışmalar sonucu ortaya çıkan riske
katlanmaması , başka bir ifadeyle kar veya zararın sahibi olmamasıdır.
Yönetici emeği karşılığı ücret , prim ve/veya kardan pay alarak
işletmeyi saptanan amaçlara ulaştırmaya çalışır.
Büyük işletmelerde başarı derecesi işletme sahibinin göstereceği kişisel
çaba ve harcayacağı enerjiden çok gittikçe artan ve karmaşıklaşan
yönetim işlerini kendisiyle paylaşacak işgörenin seçiminde ki isabet ve
işletmede kuracağı örgütün mükemmelliğine bağlı olacaktır. Hangi tür
işletme olursa olsun işletmedeki mevcut olanak ve kaynakların işletme
amaçları doğrultusunda planlanması ve faaliyetlerin bu doğrultuda
düzenlenmesi ve yürütülmesi gerekmektedir. Bu faaliyetleri yerine
getiren işletme işlevi ‘YÖNETİM’ olmaktadır.
Çağdaş yönetim kuramları yönetim faaliyetlerinin ilk ayrımını yapan
Fayol’un gruplamasını büyük ölçüde değiştirmiş ve genellikle şu biçimde
ele almışlardır:
---Planlama ---Örgütleme ---Yöneltme ---Eşgüdümleme ---Kontrol
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder